24 Haziran 2008 Salı

Netball: Girls with balls!


(Abu Dabi netball sitesini açtığınızda sizi bu cümle karşılar. Kim buldu, yazdı bilmiyorum ancak hem doğru, hem de iki ayrı anlama geldiği için esprili bir başlık:)

Ne bol dediniz değil mi?  

Bende aynen öyle tepki vermiştim.

Güney Afrika’lı komşumdan ilk kez duyduğumda herhalde hentbol demek istedi, yanlış anladım diye düşünmüştüm.

İkinci kez netball maçım var dediğinde, komşularınızdan kurtulmak için uydurulmuş, bu gibi durumlarda kullanılan bir bahane bile olabilceği aklıma geldi lâkin bir spor dalı olduğu gelmedi.

Çünkü, böyle bir spor dalı varsa ben nasıl hiç duymamış olabilirdim?

Bu imkansızdı ve o kadar emindim ki hiç araştırma bile yapmadan bana yapılan kötü bir şaka olduğuna karar verdim!!??  

Artık komşumu eskisi kadar sevmiyordum ve iş yerindeki diğer tanıdığım Güney Afrika’lı arkadaşlarıma da durup durup sürekli “siz gerçekten tuhaf insanlarsınız” diyordum. (Netball hadisesinden bahsetmiyorum tabii ki onlara, benim için utanç verici bir durum nede olsa, kendimi komik duruma düşürmek istemiyorum, içten gıcığım ama hepsine.)

Daha sonra bir gün Avusturalya’lı arkadaşım Amy ‘Nilgün ben netball maçlarına yazılmaya gideceğim sende gelir misin?’ dedi.

Kulaklarıma inanamadım.

Fırsatlar ülkesi Türkiye’de yaşamam yüzünden koskaca bir ırkı karalamıştım.

Arkadaşım bana açıklamaya çalıştı bir süre netball nedir, kuralları nelerdir; ıı ıh gözümle görmeden olmayacaktı! Bir kere önyargılıyım artık, o anlattıkça ‘ıyyy ne saçma, sıkıcı bir oyun, çok aptalca, nasıl hiç rakibine dokunamazsın, ne yani topu sektirmek, topla yürümek de mi yok?’ diye negatif, illet bir tip olarak resmen bunalttım kızı yorumlarımla.

Nihayet gittik; ilk dikkatimi ceken 60 civarında kısa etekli, sarı saçlı kadınlar oldu.

Efendim ana vatanı Amerika imiş ama İngilizler el koyup son halini vermişler oyunun, 1895 den beri var olan bir sporu biz Türkler hariç herkes biliyormuş.

Sonra da sömürge ülkelerine bulaştırmışlar. İngilizler dışında Avusturalya, Yeni Zelanda, Güney Afrika, Kanada, Kenya, Jamaika’da, ve hatta kimsenin bilmediği Antigua’da bile meşhur bir oyunmuş, bizim haberimiz yok, Peh!

Kız basketbolu  olarak tanımlanıyor. Basketbol potasından farklı, daha küçük potaları var, ancak pota arkasında tahtası yok.

Her takımda 7 oyuncu ile toplam sahada 14 kadın, her oyuncunun farklı görevi; oyunu zevkli ve zor hale getiren kuralları var.

Bu kuralları, oynadıkça edineceğiniz ustalık, zeka ve çeviklikle oyundan çok daha fazla zevk alacağınız, son derece keyifli herşeyden önce bir “takım” oyunu.

Beni en çok etkileyen yönü bu oldu.

En son lisede takım oyunu oynamıştım.

Bir keresinde, eski bankamda zorla 12 kişiyi yalvararak, ayartıp voleybol için saha ayarlamaya çalıştığımı ve maç günü geldiğinde en az 5 kişinin saçma sapan, lakậyıt sebepler yüzünden daha başlayamadan üzülerek maçı iptal ettiğimi hatırlıyorum.

Sonra tövbe ettiğimi …

Yok, cünkü Türkiye takım oyunu için dizayn edilmiş bir ülke değil, (futbol dışında, başkada bir şey bildiğimiz yok, zaten futbolun yüzünden bunca yıl netball ne bilemedik ya!) saha bulmak zahmetli, ya çok uzak ya pahalı ya da izin vermezler.

Üstüne de şımarık 12 bankacı kaprisi, (ayy yerim ben sizleri, kaprisliler ama çok tatlılardır çook) çekemem dedim pes ettim.

Sürekli haftada bir gününü bu işe verecek sözünde duracak insan bulma şansınız pek yoktur.

Bulsanızda 10 dakika sonra herkesin dili dışarıda kalır, ya da sakatlanır, işin yoksa hastaneye taşı, haftaya da yeni insanlara yalvar.

Konuyu biraz dağıttım hemen netball’a dönüyorum.

Her takımın bir sponsoru ve onların ismini taşıyan mini etekli formalarımız var. Neden mini etek bilmiyorum ama çok cici durduklarını söylemeliyim.

Her hafta maçımız var. Senede bir kere Körfez ülkelerini kapsayan turnuvamız oluyor. Geçen sene Abu Dabi ev sahipliğini yaptı, bu sene Bahreyn.

Formalarımızın üstüne, her oyuncunun pozisyonunu gösteren aşağıda parantez içinde baş harflerin yazılı oldugu “bib” dediğimiz önlükleri giyiyoruz.

Wing Defense (WD)
Wing Attack (WA)
Gold Attack (GA)
Centre (C)
Goal Keeper (GK)
Gold Defense (GD)
Gold Shooter (GS)

Her sezon sonu netball balomuz oluyor. Doyasıya eğlenip, dereceye giren takımları ve yılın oyuncularını seçip kutluyoruz.
  
Daha bir çok kuralı var ancak genel hatları ile hayatıma renk katan, çok geç tanıştığım, kız arkadaşlarınızla (yada karma) oynayabileceğiniz netball işte böyle bir spor.



Spor dolu günler diliyorum.

Nilgün






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder